Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se
BloggRegistret.se

Lämna gärna ett avtryck i gästboken ! :-)

Gästbok

torsdag 27 januari 2011

Godkväll !

När jag var hos Anna senast så testade vi att göra ett LCHF sesambröd som vi använde istället för hamburgerbröd & det var faktiskt riktigt gott, enligt mitt tycke ännu godare än vanligt hamburgerbröd som ju mest bara är "luft". Detta bröd går ju även utmärkt att använda när man är sugen på en "vanlig" smörgås. Enkelt är det också att göra, det går på ett "kick:


Ingredienser:
1 msk fiberhusk
2 dl skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Häll massan på en bakpappersklädd plåt. Bred ut massan tunt (min kaka blev 38x24 cm) med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel. Grädda i 225 grader i 8 min. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd.





Idag gjorde jag en efterrätt av bär, grädde och mörk ischoklad & det är ju bara så smarrigt, mums!



Jag har nu ätit enligt LCHF i drygt 2 veckor och jag måste säga att jag mår jättebra av detta. Jag har inget sötsug, blodsockret håller sig på en jämn nivå, dvs jag slipper mina "svimningskänslor", jag är mätt och belåten och mina smått konstiga "biverkningar" som jag kände i början i form av lite yrsel, illamående har försvunnit. Det tar ju ett tag för kroppen att ställa om sig eftersom den är van att få så mycket socker...

Fy vilken hemsk hosta Tuva gumman har fått + feber, igår natt blev det inte mycket sömn, det låter som ett skällande ljud och hon hostar typ vartannat andetag, jag antar att det kan vara det som kallas falsk krupp eller så är det bara nåt elakt virus. Johan har varit hemma & vabbat idag så det är bara Tilde som varit på dagis. Jag antar att det är hennes tur att bli sjuk nu för hon var lite febrig idag när hon kom hem från dagis.

Jag har också känt mig lite småhängig, inatt har jag fryst & svettats om vartannat...

Nu ska jag bädda ned mig med lill Tuvan i soffan, de andra barnen sover så sött !

Ha det så gott !!


Inga kommentarer: