Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se
BloggRegistret.se

Lämna gärna ett avtryck i gästboken ! :-)

Gästbok

torsdag 20 januari 2011

Många bollar i luften..



Men det är klart, jag är ju kvinna och min simultanförmåga är ju på topp när det gäller att ha många bollar i luften. Skämt åsido, idag har varit en enormt hektisk dag och för tillfället känner jag mig helt slut men jag känner att jag måste njuta av lugnet och varva ned litegrann innan jag går & lägger mig.

Min dag började inte bra alls & utan att tråka ut dig med detaljer så räcker det med att säga att allting bara var kaos här hemma innan jag fick iväg flickorna på dagis, efter en bråkig morgon där ingenting gick min väg, utan där ett tag trodde jag på fullaste allvar att jag skulle få en hjärtinfarkt, hjärnifarkt eller liknande. Jag var arg, stressad, irriterad, sur och det kändes som om jag tämligen skulle explodera över dessa barn som inte vill ta på sig kläderna, vägrar att göra som man säger, slår varandra, slänger grejjer omkring sig i hela huset, vägrar ta emot hjälp (de KAN Ju sjääääälva!!!) sen kändes det ju inte bättre när vi äntligen kommit oss på dagis så blev Tilde hysterisk och bara skrek efter mig när jag for därifrån stressad som jag var och skulle med Tim till S-byn.

På S-byn togs det i vanlig ordning prover på Tim och mättes blodtryck och hans blodtryck har stigit en aning sedan han trappade ned på en av sina mediciner vilket resulterade i att vi nu får höja dosen på en utav medicinerna samt att vi ska in och kolla blodtrycket 2-3 ggr/veckan så att det inte höjs ytterligare. Sedan ska vi så småningom göra ultraljud på hans hjärta för att se så att allt är okej. Det kommer över mig ibland, så dålig som Tim var för drygt 2 år sedan och jag ryser när jag tänker på det. Det är jobbigt att minnas tillbaka och det känns så overkligt på nåt sätt. Tänk vad livet är skört och vad stark våran lilla kille är, så mycket han gått igenom, våran älskade kämpe !!

Ja i alla fall efter sjukhuset så bar det iväg på HM för att snabbt uppdatera min garderob med några tröjor/koftor/ett par örhängen, ett armband... jag unnar mig så sällan grejjer nuförtiden så det var dags för det. Sen iväg på Ica Maxi och handla mat, blöjor m.m så att Johan och de andra barnen klarar sig nu när jag & Tilde ska vara borta över helgen...

Sen när vi kom hem så skulle jag ju då mitt i allt tillaga en oxfilé som jag tagit fram dagen innan, vardagslyx såhär bara mitt i veckan, ja men gott var det. Jag stekte oxfilén i strimlor, hade färska champinioner, soltorkade tomater, vitlök, vanlig lök, grädde, soya och färsk pasta till. Men jag åt ju ingen pasta, nej för jag har ju börjat med LCHF. Låga kolhydrater, högt fettinnehåll. Japp, sen 2 veckor tillbaka kör jag STENHÅRT. När Mamma sockrade grädden till efterrätten så höll hon på att "sätta kaffet i halsen" när jag utan att tänka vrålar till : NEJ INGET SOCKER !!!! Det är ju bara fettet jag vill åt för sjutton ;o)) Nej men allvarligt talat så började jag med detta pga att jag har hört så mycket positivt om denna "diet" eller rättare sagt "livsstil" som det blivit för många. Först och främst därför att jag tidigare ätit så otroligt dåligt, dåligt på det sätt att det har blivit oregelbundet och mitt blodsocker har åkt berg och dalbana vilket har resulterat i att jag ofta haft svimningskänslor och varit så jättetrött. Med LCHF så håller sig blodsockret på en jämn och stabil nivå och det är just vad jag behöver. Och efter snart 2 veckor så måste jag säga att det stämmer !! Om man bortser från vissa omställningsbesvär utan kolhydrater (tex ingen pasta, bröd, ris, potatis) såsom lite allmän konstig känsla i kroppen & knoppen, lite småyrsel, konstig smak i munnen... men jag vet ju att det är övergående och som det känns nu så känns det bra och jag känner mig mätt & nöjd av allt gott fett ! Grädde, bacon, ägg, smör,.... nam nam :o) Som sagt jag gör inte detta för viktens skull, jag väger 55 kg så jag behöver inte banta nånstans. Jag gör det för mitt välmående !!! Många smarriga recept finns på http://www.lchfrecept.com/LinkIndex.aspx

Ja efterrätten ja... det blev vispad grädde, smält mörk choklad (70%) med 2 äggulor i som man blandar samman, in i kylen 1 timme och toppat med valnötter. det åt vi till kaffet och det var riktigt smarrigt !!

Och efter detta så blev det badning av barnen, läggning och sen har jag tvättat, vikt tvätten och packat åt mig och Tilde inför vår tripp till Kiruna i morgon. Sen var jag ut på en promenad med hunden och efter det har jag duschat, färgat ögonbrynen, målat naglarna...

och nu sitter jag här och snart ska jag SOVA med ett stort S !!!!!!!!!!!! ;O)

Sov gott du oxå





Inga kommentarer: