Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se
BloggRegistret.se

Lämna gärna ett avtryck i gästboken ! :-)

Gästbok

fredag 4 februari 2011

Det här med LCHF....

... Verkar ha blivit en trend hos många. Ja om vi börjar med "kändisarna" så är det Måns Zelmerlöv, Danny i EMD, Björn Ferry och Magdalena Graaf som hakat på detta.. ja också jag då förstås ;o) Fast då är jag ju ingen kändis direkt och det är jag faktiskt väldigt tacksam för att jag inte är ! ;o)
På tal om Magdalena Graaf så är jag en trogen besökare på hennes blogg, jag tycker att hon verkar vara en härlig tjej med båda fötterna på jorden. Hon är duktig på att skriva också och hon bjuder på sig själv: www.magdalenagraaf.se
Senast som jag var hos min käre bror & Sara så bjöds det på en jättesmarrig efterrätt, givetvis enligt LCHF och den var riktigt god. Väldigt enkel att göra också.

I min släkt så verkar många ha hakat på detta också, jag har hört ryktas om att flera av mina kusiner äter enligt detta också, rätta mig om jag har fel kära kussar. ;o)

En del har sagt till mig: men varför äter DU Linda, enligt LCHF ?!? DU som redan är så smal, men jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag gör det INTE för att banta utan för att må bra och vara mätt och nöjd och hålla mitt blodsocker på en stabil nivå och slippa svimningskänslor och sötsug. På Måndag har jag ätit detta i en månad och jag mår jättebra ! :o) Jag äter mina omeletter med fet grädde och fet majonäs och bacon, mums !jag äter allt som resten av familjen äter, det enda jag skippar är pastan, potatisen och riset.. ja och brödet. Alternativet exempelvis blomkålsmos, avokadosallad är minst lika gott, ja faktiskt ännu godare och man är inte lika uppblåst och proppmätt som med en massa kolhydrater.

Jag har lagt light-produkterna på hyllan (ja tidigare har man ju kört med dessa lightprodukter av rädsla för att fett är farligt!) och frossar nu i 40% grädde, fetaste majonäsen och fetaste ostarna... and i love it !!! ;o)

Jag som aldrig tidigare varit speciellt förtjust i att laga mat tycker helt plötsligt att det är jättekul att prova på nya saker och när man dessutom kan göra så mkt gott ! :o) Så recept kommer in här med jämna mellanrum..


150g blåbär eller t.ex hallon (innehåller mindre kolhydrater)
25-50 g smör
3 dl kokos
1-2 ägg
1 msk kardemumma eller kanel 

Gör så här 
Lägg bären i en ugnssäker form - låt tina 

Smält smöret, vispa i ägget, blanda med kokosen och kardemumman till en grynig massa. Lägg det över blåbären- skjutsa in i ugnen i 200grader. Tills kokosen är gyllenbrun och hård.

Servera med en klick nyvispad grädde eller ev. vaniljsås (3ägg-gulor, 3 dl vispgrädde, 1 tsk vaniljpulver + ev sukrin)

Ps. Ett annat tips är att ebart göra pajskalet i ugnen och servera kalla bär till + vispgrädde eller vaniljsås! Jättegott det med. 
Nu ska jag sova och i morgon har jag sovmorgon, så skönt det ska bli ! Johan har Söndagen som sin sovmorgon. Vi är duktiga på att ge varandra sovmorgon 1 dag var varje helg och dessa dagar är heliga.... Zzzzz...

Nattinatti !!


Inga kommentarer: